Tankefällorna att se upp för....

27 november 2019 - av Kajsa Lindström
Datum
27 november 2019
Skrivet av
Kajsa Lindström

Hushållens konsumtion står för två tredjedelar av Sveriges utsläpp och förra året julhandlade svenskarna för 80 miljarder kronor under december, en siffra som slog rekord - igen. Idag är det Black Friday, en relativt ny shoppingtradition men som även vi i Sverige tagit till oss väldigt fort. Framgångssagan bygger till stor del på hur väl de utnyttjar känslan av att vi måste handla innan erbjudandet tar slut. I år förväntas försäljningen på Black Friday öka med 20 procent. Men planeten har varken råd med fler skenande readagar eller nya julhandelsrekord.

När kunskapen om hur vår hjärna utnyttjas för att få oss att konsumera, till beslut som i stunden känns bra men som i förlängningen får oss eller planeten att må sämre - så går det inom nudgingfältet under benämningen “Sludge”. I ett tidigare inlägg förklarar vi närmare vad skillnaden mellan en sludge och nudge är.

Julhandeln fullkomligt kryllar av sludges som skriker efter vår uppmärksamhet, vi uppmanas till att konsumera oss till både lycka och kärlek. Varför faller du lätt för erbjudandet i butiken? Hur förhåller sig vår hjärna till konsumtion och varför köper vi ibland prylar vi inte behöver? Nedan listar vi tankefällor att se upp för och tips på att undvika dessa under Black Friday och julhandeln Kanske vetskapen om dessa kan hjälpa dig mot en mer hållbar december.

Först-till-kvarn fällan

“Köp nu eller ångra dig för alltid!”Först-till-kvarn fällan bygger på en enkel idé: Saker som är mindre tillgängliga eller tillgängliga för ett fåtal tenderar att uppfattas som mer värdefulla (“Limited edition”, “endast idag”, “Erbjudandet gäller i 24 h!” etc.) Vi vill alltså gärna ha idag vad vi kanske inte kan få tillgång till imorgon — med andra ord triggas “nu-nerven” som vi nämner ovan, även här. Det som brukar vara den gemensamma triggern är när saker är begränsat till tid eller antal.

Som du säkert redan listat ut är detta en fälla som ligger till grund för många impulsköp. Om du tänker tillbaka på dina mindre genomtänkta inköp genom åren (varför inte spikmattan som var årets julklapp 2009, råsaftcentrifugen 2013 eller kanske i år en “mobillåda”?). Så kanske du inser att du möjligen blev influerad av att köpa dessa saker under en begränsad tid eller upplaga.

Tips

Undvik butiken eller köpcentrumet. Står en leksaksspis högst upp på önskelistan? Kolla på tradera eller blocket och beställ din gåva där istället. På så sätt slipper du utsättas för hetsiga sludge-miljöer i julhandeln och bidra till en mer hållbar handel.

Nutidsfällan

“Carpe diem” eller “YOLO — You Only Live Once” är båda affirmerande talesätt vi alla hört, delat, tagit till oss eller ironiserat över. Men faktum är att vi egentligen redan är “bra” på att fånga dagen (eller kanske mest stunden). Alla kan väl relatera till de kortsiktiga “här och nu”-besluten vi tar som inte sällan är kopplade till kortsiktiga begär och med det sagt belöningar (godis, nya kläder eller Netflix istället för gymmet).

Det är vid få tillfällen vi lever så mycket i nuet som när vi handlar. Om vi ser något vi vill ha så vill vi ha det inte sen utan NU. Inför julen testas “nu-nerven” mer än någon annan del under året. Black Friday, Cyber Monday och Giving Tuesday är alla tre lockande tillfällen att spendera pengar på, inte minst för att det precis varit löning. Redan dagarna efter börjar nedräkningen till jul och julklappsinköpen står för dörren och efter det blir det dags för mellandagsrea. Vips! Så är det januari och många befinner sig i en situation där de har mer saker än de behöver och och mindre pengar på kontot än planerat.

Tips

Gör framtiden mer konkret — ta framtiden närmare nuet genom att sätta större spardrömmar för året och bryt ner drömmen till vecko- eller månadsmål. Kanske är det skidsemester norrut som lockar eller en sommarstuga? Som belöning när du INTE konsumerar, för över summan till spardrömmen. Ladda hem appen Dreams där du enkelt kan skapa drömmar och spara tillsammans med andra.

Strutsfällan

Nyhetsmorgon har just visat ett inslag om att tack vare den globala uppvärmningen så kommer en snöklädd jul i Stockholm 2030 endast vara ett minne blott. Trots detta beger man sig ut och införskaffar flertalet hårda och mjuka klappar. “Vi måste ju få ge julklappar, det är ju för barnens skull.” Här är en klassisk strutsfälla som handlar om vår relation till förändring med fokus på oförmågan till, eller vår tendens att undvika eller avvisa information som kan ge oss psykiskt obehag. Som att vår konsumtion på sikt kan leda till alltmer milda vintrar utan snö. Strutsfällan går ut på att vi undviker farlig eller negativ information genom att helt enkelt ignorera den eller sticka huvudet i sanden, precis som en struts.

Detta förstärks ytterligare när vi exempelvis har en självbild av att vara klimatsmarta, men där vårt konsumtionsbeteende inte alls lirar med den självbilden. Då blir det extra obekvämt och då försöker vi inte bara stoppa huvudet i sanden utan kan även hitta på anledningar som rättfärdigar vårt beteende.

Tips

Adressera elefanten i rummet. Gärna nu innan alla har införskaffat julklapparna. Planeten har inte råd med en julhandel som slår rekord i år igen. Våga ta upp den obekväma diskussionen bland vännerna och familjen. Men med risk för strutsfällan, prata inte om allt som ni måste ge upp till fördel för klimatet eller den privata ekonomin. Utan prata om hur ni kan leva och konsumera annorlunda - kanske ett julspel med familjen kan ersätta alla årets julklappar?

Lycka till nu!