Tvättade händer kan rädda liv. Det är ett budskap som gått få förbi under rådande coronapandemi. Trots att vi vet att vi borde tvätta händerna så är det (som med så många andra beteenden) inte alltid vi gör det. Varför tvättar vi inte händerna oftare? I det här blogginlägget ger vi några förklaringar och fem nudgeverktyg som gör det lätt att göra rätt.
Det kan låta enkelt. Men, ur beteendeperspektiv är det inte självklart. Vad menas egentligen med att “tvätta händerna ofta”? Att exempelvis tvätta händerna efter ett toalettbesök är (förhoppningsvis) en inbiten vana och något du redan gör “ofta” utan större tankeverksamhet. Däremot är det inte lika självklart att till exempel tvätta händerna direkt när du kommer innanför dörren, innan du ska in på ett jobbmöte, hälsa på en kompis eller äta lunch. Ja, listan kan göras lång på hur du kan tvätta händerna “mer ofta”. Här kommer tre förklaringar till varför det ibland kan vara svårt att lyckas med att tvätta händerna flera gånger om dagen.
Vi har svårt för nya vanor och rutiner
Vi har svårt att komma ihåg och framförallt att upprepa ett beteende som är nytt för oss. Vår spårbundenhet, det vill säga “vi gör som vi alltid gjort”, gör att vi lätt undviker ett nytt beteende. Framförallt om det är ett beteende som ska ske både mer ofta, vid nya tillfällen och platser under en dag. Det behöver inte vara fråga om att vi struntar i det. Snarare att det är svårt att komma ihåg och att få det till en naturlig del av vår redan så inrutade vardag.
Vi älskar att ta den enkla vägen
Ibland trillar vi in i genvägsfällan. Vi är (enkelt förklarat) evolutionärt programmerade till att minimera tankemässig och fysisk ansträngning. Många av våra vardagliga val görs utifrån denna “lathet”. Nuförtiden, när vi inte behöver jaga för vår föda eller utstå särskilt många andra kraftansträngningar för att överleva, är genvägarna – sparad energi till trots – inte alltid det bästa för oss. Lägg in lite stress och tidspress i ekvationen så har du en god förklaring till varför vi inte tar en svängom förbi handfatet.
Vi gör som alla andra
Många gånger härmar vi okritiskt omgivningen och utan att fråga oss varför. ”Om alla andra gör det, gör väl jag också det”. En enkel förklaring är att vi evolutionärt behövt förhålla oss eftersom det är bättre odds till överlevnad. Panikshopping av toapapper är ett exempel på ett flockbeteende som för alla inte varit direkt genomtänkt. Samma mekanism kan uppstå kring handtvättning. Om vi aldrig ser kollegorna tvätta händerna innan dom sätter sig vid lunchbordet gör vi kanske inte heller det.
Fem nudgeverktyg som får tvålen att löddra
- Skapa en vana - bygg på existerande beteenden
Ett knep för att skapa en ny vana är att koppla på beteendet på en befintlig rutin eller vana. Fundera ut tre beteenden som du gör varje dag som kan fungera som aktiverare för att tvätta dina händer. Om beteendet även känns belönande ökar sannolikheten för oss att vi upprepar beteendet. Unna dig därför till exempel en trevlig tvål som ger dig en trevlig upplevelse med belönande doft.
Exempel: När jag öppnat dörren till kontoret ska jag tvätta händerna,när jag tagit av mig skorna i hallen hemma ska jag tvätta händerna,när jag pratat i telefon ska jag tvätta händerna.
- Påminn vid rätt tidpunkt - aktivera där beslutet sker
Information är bra. Men information vid rätt tillfälle är ännu bättre om det ska leda till beteendeföränding. Ett exempel är att sätta upp en tydlig skylt vid exempelvis ingången till kontoret, på insidan av toadörren eller vid lunchrummet som påminner om varför du ska tvätta händerna.
- Visa vägen - rikta uppmärksamheten mot beteendet
Det är inte alltid lätt att hitta rätt eller om ingen visar vägen. Visa vägen till handfat och tvålar genom tydliga skyltar och pilar. Se till att använda starka färger och former för att fånga intresset, varför inte sätta klistermärken i form av fotspår på golvet?
- Ge socialt bevis - visa vad andra gör
Visa vad flocken gör, det är enligt din hjärna en bra överlevnadsstrategi. Föregå demonstrativt med gott exempel genom att tvätta dina händer inför dina kollegor i lunchrummet. Eller, sätt upp en skylt eller bild som visar “ åtgången av tvål på arbetsplatsen som ett tecken på att alla tvätta sina händer”.
- Skapa ett personligt kontrakt - ge ett löfte till ditt framtida jag
Beteendeforskning visar att sannolikheten ökar för att utföra ett beteende om vi skriver under på det. Ett tips är att till exempel skriva under på initiativet #standagainstcorona som ett gäng beteendeforskare tagit fram. Det handlar om att lova utföra fyra beteenden för att minska smittorisken av corona (däribland tvätta händerna). Eller varför inte be dina kollegor skriva under på en lista om att de härmed lovar att tvätta händerna?
Lycka till hälsar,
Ida och Beteendelabbet