Cyber Monday - tankefällor

25 november 2018 - av Beteendelabbet
Datum
25 november 2018
Skrivet av
Beteendelabbet

Idag är det Cyber Monday och dörrarna har öppnats för årets största digitala shoppingdag. Dagen infaller den första måndagen efter den amerikanska högtiden thanksgiving, och är alltså den digitala motsvarigheten till förra veckans Black Friday.

När vi på nätets alla shoppingsidor överöses med välformulerade erbjudanden och förförande lockelser, varken tänker eller handlar vi rationellt. Vår stenåldershjärna drar igång och vi loggar ut med mycket mer saker och tommare plånbok än planerat.
Nedan ger Beteendelabbet tre tips så att du på ett smart sätt kan undgå falla i tankefällor och istället konsumera medvetet.

Tänk på att ditt stressade jag inte alltid tar de bästa besluten

Vi har en tendens att överskatta vår förmåga att tänka klart när vi befinner oss i vissa situationer. Det är lätt att tänka att man väntar tills dagen är kommen och att man bestämmer vad man vill handla i stunden. Risken är att du faller i Planeringsfällan och i ropen av påtryckningar och erbjudanden bestämmer dig för att handla upp halva månadslönen.

Tips: Planera redan innan du börjar browsa runt vad exakt det är du vill kika efter, så slipper du ta förhastade köpbeslut som du får ångra.

Kom ihåg att det alltid går fler tåg

Under Cyber Monday vimlar det av utrop som ”Skynda fynda!”, ”Bara idag!” och ”Begränsat antal kvar!”. Detta triggar oss till irrationella känslor av akut knapphet och vi blir rädda att gå miste om något. Ofta leder det till att vi köper på oss saker för att ”vara på säkra sidan”. Detta är givetvis inte fördelaktigt för varken plånbok eller miljö, så gå inte på Först till kvarn-fällan.

Tips: Andas. Ta det lugnt. Detta är inte sista chansen att göra ett bra köp. Det kommer alltid fler erbjudanden. Och vem vet? Kanske du kommer fram till att du inte behöver prylen ändå?

Gör en extrakoll i telefonen

En av alla beslutsfällor vår irrationella hjärna går i är Haloeffekten. Den går ut på att vi tenderar att tillskriva både prylar och människor en massa extra goda egenskaper bara för att de visat sig vara bra vad gäller något annat. De får som en lysande gloria kring sig, som när man blir kär ni vet. Nog finns det många bra erbjudanden under Cyber Monday, men kom ihåg att det inte gäller för alla produkter. Det finns dåliga erbjudanden också.

Tips: Swipea fram miniräknaren på telefonen och ta reda på vad du egentligen sparar på att göra det där köpet. Kanske det inte var något vidare bra erbjudande trots allt?