Så kan du fira en Coronasäker jul

2 december 2020 - av Elsa Stålner Correia
Så kan du fira en Coronasäker jul
Datum
02 december 2020
Skrivet av
Elsa Stålner Correia

Det blir ingen “vanlig” jul i år. Folkhälsomyndigheten väntas snart uppdatera restriktionerna inför julen och vi kommer alla behöva anpassa oss och göra avkall på vissa traditioner. Ur ett beteendeperspektiv kan det dock vara problematiskt att endast kommunicera vad vi inte får göra. En sådan uppmaning gör det svårt för oss att agera. Det Folkhälsomyndigheten också borde göra är att vara tydliga med vad vi får göra. I detta inlägg beskriver vi de vanligaste tankefällorna som gör det svårt för oss att följa restriktionerna - och ger dig även konkreta tips på vad du faktiskt KAN göra.

Varför är det så svårt att följa restriktionerna?

Trots återkommande uppmaningar från både Folkhälsomyndigheten och Regeringen är den ökade smittspridningen ett tydligt tecken på att många upplever det problematiskt att följa restriktionerna. Flertalet tankefällor lurar oss att tro att vi kan tumma lite på hur vi beter oss i, trots att vi egentligen vet hur vi borde agera. Vi människor är bekväma av oss, vi vill ogärna slösa energi på att anpassa oss till “krångliga” restriktioner som ruckar på våra vardagsbeteenden. Här är exempel på fyra tankefällor som får smittspridningen att fortsätta.

Carpe Diem- fällan: Vi människor har svårt att se hur vårt nutida beteenden kan komma att påverka framtiden, varpå snabba belöningar nästan alltid trumfar långsiktiga konsekvenser. Att leva i nuet kan anses eftersträvansvärt - men faktum är att de impulsbeslut vi tar inte alltid gynnar oss i längden. Det är enklare att falla för frestelsen att träffa kompisarna än att sitta hemma ännu en helg. Nu när pandemin pågått länge är det ännu svårare för oss att hålla ut och hålla igen. Utan ett tydligt mål i sikte, där vi får avkastning för vårt goda beteende, hänfaller vi lätt åt att agera på impuls och lust.

Självsäkerhets-fällan: Forskning visar att de allra flesta av oss, i vissa situationer har lite väl gott självförtroende. Det är lätt för oss att tänka “det där händer inte mig”, trots att det är lika troligt att det drabbar oss som att det drabbar någon annan. Om man inte ingår i en av de definierade riskgrupperna är det därför lätt att legitimera sitt smitt-osäkra beteende med ett överdrivet självförtroende och en egen övertygelse om att man är utom fara.

Vane-fällan: Det är svårt att förändra beteenden! Det är väldigt lätt att vi, även om vi har en ambition att göra annorlunda, snabbt faller tillbaka i gamla mönster. Detta gäller inte minst kring högtider där vi sätter ett högt värde på att saker och ting ska vara som de brukar. Vi har väl inkörda hjulspår av julklappshandling, luciatågande och adventsfirande som leder oss fram till en jul av släktträffar. Få saker är så befästa i vår kultur som “vi gör som vi alltid gjort-firande” av jul - och av många är det laddat med stor betydelse vilket gör det svårt att rucka på.

Status quo - fällan: Många av oss bär på en rädsla att göra fel. Risken finns att vi i lägen där vi känner osäkerhet kring vad vi bör göra, istället blir passiva. Vi hamnar i ett läge av status quo där vi blir oförmögna att skapa förändring. En återkommande kritik mot den svenska Corona-strategin har varit att rekommendationerna varit otydliga vilket gjort det svårt att veta vad som är tillåtet och inte. Att dessa restriktioner också ändrats över tid har byggt på vår osäkerhet. Undersökningar (och smittkurvan) visar att många varit oförmögna att ändra sina beteenden i tillräckligt stor utsträckning för att smittspridningen kunnat hejdas.

Vad kan vi göra?

Mycket av informationen kring Covid-19 handlar om vad vi inte får göra, vad vi ska avstå och hur vi bör begränsa våra liv. För att uppnå beteendeförändring krävs också vägledning, tydlighet och hjälp på traven till de önskade beteendet, alltså det vi faktiskt kan och får göra. I beteendeförändring handlar mycket om att uppmuntra och underlätta för det önskvärda beteendet och få fler att välja detta.

För undvika allt för stora känslor av besvikelse kring julen kan det vara en god idé att redan nu planera för att det blir just, annorlunda. Att försöka i så stor utsträckning man kan och orkar, se möjligheter och inte bara hinder för en behaglig jul. För de allra flesta väntar en jul även nästa år som förhoppningsvis kan vara “som vanligt”, nuvarande restriktioner kommer inte att vara för evigt. Försök att se årets jul som ett undantag och en chans att prova nya traditioner eller sätt att genomföra gamla traditioner på nya sätt. Vi vet, det låter hurtigt men vi har faktiskt inte så mycket val. Vi behöver alla ta vårt ansvar just nu.

Tips för en Coronasäker jul:

  • Ses utomhus, samlas på lagom avstånd kring en värmande eld. Stormkök är årets julklapp som funkar utmärkt att både värma glögg och koka knäck på!

  • Ordna flera, mindre firanden. Det är inte bara själva julafton som räknas. Du kan till exempel ta en digital mellan-dags-öl med kompisarna en dag och videoprata med farmor en annan.

  • Se denna jul som en möjlighet till att slippa julstressen med att fixa och dona inför storslaget julfirande. Låt det där sköna mellandags-lunket börja redan innan jul, gå direkt till 1000-bitars pusslet, mysbyxor och godisätandet, utan att passera stress.

  • Du som tröttnat på det traditionella julbordet, skaffa en ny kokbok och hitta nya favoriter. Eller skippa allt vad julmat heter och ät det du gillar istället; köp pizza eller laga tacos. Eller plocka russinen ur kakan och laga bara dina absoluta favoriter från julbordet; år 2020 kan en julmiddag bestå av endast rödbetssallad och pepparkakor!

  • Se till att ringa dem som du vet är ensamma, ett samtal blir ett uppskattat avbrott för den som inte kan vara med i år. Kanske kan du i förväg, innan jul, ringa mormor och lära henne använda FaceTime eller hjälpa farfar att koppla upp sin webkamera.

  • Promenader är bra för både hälsan och matkoman. Gå ut en sväng varje dag, du kan möta upp olika vänner eller släktingar som bor nära, olika dagar.

  • Undvik att jämföra dig med andra, ta paus från sociala medier och gör det bästa av just din situation!