Lifesum

Hälsoplan med plats för fusk

År
2018
Innehåll
Beteendestrategi
Konsultrådgivning

Utmaning:

Hälsoappen Lifesum har över 30 miljoner användare och erbjuder en rad olika program kring kost och hälsa. Med Beteendelabbets hjälp ville Lifesum arbeta mer utifrån mänskliga beteenden i sin produktutveckling, samtidigt som de ville skapa affärsnytta.

Beteendeinsikt:

Carpe diem! Det må vara ett klyschigt uttryck men det är en bra beskrivning för hur vi människor ofta agerar. Vi har svårt att tänka långsiktigt och vi älskar snabba belöningar. Utan ett konkret mål i sikte på tappar vi lätt fokus och agerar istället på ett sätt som bara gynnar oss i stunden. Lifesums olika program saknade tidsbestämda mål. De positiva konsekvenserna behövde flyttas närmare i tiden för att öka motivationen hos användarna.

Lösning:

Tillsammans med Lifesums produktteam utvecklade vi ett 21 dagar långt viktminskningsprogram kallat “3 week weight loss”.

En prototyp av programmet testades i en pilotstudie där användarnas dagliga status och mående mättes. Alla som deltog i pilotstudien uppnådde överraskande bra resultat, både måendemässigt och viktmässigt. Genom hela projektet arbetade Beteendelabbet och Lifesum itterativt i ständig kontakt och diskussion med användarna. Syftet med projektet var att se vad som motiverar människor att göra långvariga beteendeförändringar.

Med fokus på “lätt att göra rätt” innehöll programmet i slutändan bland annat:

  • Ett förbestämt måltidsschema med inköpslista och superenkla recept.

  • Möjligheten att tracka eventuella fuskmåltider utan att det påverkade planen, helt enkelt för att minska känslan av misslyckande när "livet händer".

  • Peppande beteendeinriktade mail med tips och trix för att hålla motivationen uppe.

“3 week weight loss” utvecklades till en riktigt hit och storsäljare för Lifesum. Programmet jämfördes med tidigare, icke tidsbestämda program och visade det sig fungera nästan dubbelt så bra.

Med ett enkelt och tydligt upplägg samt positiv feedback höll användarnas motivation uppe!

Beteendelabbet lyfte vår försäljning till en helt ny nivå.

– Mattias Storm, VP Growth Lifesum

En av de beteendedriva strategierna var att hjälpa användarna att känna sig mindre misslyckade när de råkat avvika från planen. Vi ville istället uppmuntra användarna att nyttja “fuskmåltider” för på så sätt hjälpa dem att bibehålla motivationen.

Fler Case Studies