ICA

Nudging för hållbar konsumtion

År
2016
Innehåll
Nudging
Beteendekollen
Beteendeinsikt
Design
Experiment

Utmaning

Köttkonsumtionen påverkar klimatet lika mycket som världens alla bilar, bussar, båtar och flygplan tillsammans. ICA ville få sina kunder att minska konsumtionen av kött till fördel av vegetariska alternativ.

-917KG

ICA minskade köttkonsumtionen med 917kg med hjälp av nudging

+956KG

Mängden rotfrukter och bönor som såldes ökade med hela 956kg i en endaste butik.

27 000 varv

Om samma lösning skulle implementeras i hela Sverige skulle det motsvara 27 000 varv runt jorden med personbil.

Beteendeinsikt

Vi började projektet med analys av butiksmiljöer, kundundersökningar och samtal med butiksägare. Produktplacering och svårigheter att gå från vilja till handling var de vanligaste hindren som stod i vägen för kunderna att välja vegetariskt. Vi valde att lägga fokus på Sveriges populäraste kötträtter; tacos och köttfärssås.

Beteendeinsats

Vi designade beslutsmiljöer som gjorde det gröna valet mer tillgängligt genom att placera morötter i köttdisken och bönor i tacohyllan. Vi klistrade gröna fotspår på golvet som ledde fram till klimat - och hälsosmarta produkter och i skyltningen uppmuntrade vi kunderna att dryga ut köttfärsen med morötter. Både för sin egen och för miljöns skull.

Resultat:

Nudgekombinationen testades i 13 butiker och jämfördes mot en kontrollgrupp med 13 andra likvärdiga butiker. Under projektets sju veckor minskade försäljningen av köttfärs med 917 kg medan försäljningen av morötter och bönor ökade med 956 kg. Om detta skulle implementeras i alla ICAs butiker under ett år, skulle klimateffekten motsvara över 25 000 varv runt jorden med bil. En positiv effekt för både individ, ICA och planet.

Försäljningen av bönor ökade med 917 kilo

Vi designade beslutsmiljöer som gjorde det gröna valet mer tillgängligt genom att placera morötter i köttdisken och bönor i tacohyllan. Vi klistrade fotspår på golvet som ledde fram till de klimat - och hälsosmarta produkterna.

I skyltningen uppmuntrade vi kunderna att dryga ut köttfärsen med morötter och bönor. Både för sin egen och för miljöns skull.

Under projektets sju veckor minskade försäljningen av köttfärs med 917kg medan försäljningen av morötter och bönor ökade med 956kg. Om detta skulle implementeras i alla ICAs butiker under ett år, skulle klimateffekten motsvara över 25 000 varv runt jorden med bil. En positiv effekt för både individ, ICA och planet.

Fler Case Studies