I första inlägget under vår vegetariska vecka pratade vi om hur inramning och språk påverkar vad vi väljer att äta. Igår pratade vi om nudging i mataffären och skillnaden mellan nudge och sludge. Men hur funkar det på jobbet? När vi äter ute med kollegorna, har julfest eller fikar i cafeterian? Här har du som chef eller personalansvarig stora möjligheter att knuffa dina anställda bort från skinkmackan och fredagssteken mot ett mer hållbart matval. Vi menar naturligtvis inte att du ska fysiskt knuffa bort någon som står i kö till julbordet eller sätta krokben för någon som balanserar sin bricka med spagetti och köttfärsås. Nej vi menar såklart en knuff i form av en nudge!
Människor är av naturen bekväma. Vi vill helst inte lägga ner för mycket tid eller energi på något alls faktiskt. Finns det ett enkelt och bekvämt standardval så ska det mycket till för att vi ska krångla till det för oss och välja någonting annat.
Det är den här latheten som gör att samtliga av dina anställda samlas kring diskmaskinen varje dag klockan tre och ivrigt väntar på att den ska bli klar med sitt evighetslånga program så att de kan använda kaffekopparna. Detta trots att du satt upp både en och tre lappar om att det finns ett snabbare och miljövänligare diskprogram att välja. Det är också den här latheten som gör att samma kaffekoppar aldrig används två gånger eller att plastförpackningar hamnar i vanliga soporna. Den här inbyggda latheten kan, förutom att vara irriterande också vara ett hinder för beteendeförändring, men den kan också utnyttjas för en effektiv nudge.
Om du, istället för att skriva arga lappar i köket bestämmer dig för att förändra standardalternativet kring vissa val, så kan du göra stor skillnad. Du kan (och kan du inte så be någon hjälpa dig) ändra inställningarna på skrivaren så att standarden blir dubbelsidigt och därmed spara på miljön. Du kan också göra som vi på Beteendelabbet gjort, bestämma att samtliga inrikes jobbresor ska göras med tåg och att alla middagar med teamet består av vegetarisk mat. Tänk dig, äntligen har du verklig makt, använd den!
När Beteendelabbet deltog som talare under konferensen GamifyUs var hela publiken med i ett nudgingexperiment utan att veta om det.
I anmälningsformuläret till konferensen var vegetarisk mat förvalt. Ville man äta kött vad man tvungen att göra ett aktivt val och beställa detta. En kombination av den mänskliga latheten och brobyggandet över gapet mellan vilja och handling för de som kan tänka sig att äta vegetariskt gjorde att 90% av besökarna på konferensen valde vegetariskt. Året innan, när kött var det förvalda alternativet var det endast 12% som valde vegetariskt. En enkel förvald kryssruta i ett formulär gjorde det lättare för deltagarna att agera hållbart.
En förändring av standardalternativet kan fungera som en bro över gapet mellan vilja och handling genom att det önskade valet plötsligt blivit gjort åt oss. Om du i din yrkesroll (eller som privatperson) vill få fler i din närhet att välja vegetariskt så har du chans att påverka detta i samband med exempelvis företagsmiddagar, julfester, fikaraster, födelsedagskalas eller bröllop. Genom att göra det vegetariska alternativet till standard gör du det lätt att göra rätt! Då gör du skillnad både för planeten, affären och individen.