Scenario 1: Tolvslaget närmar sig, du fryser i tunna kläder på en balkong. Du tänker på året som gått och funderar på vad du ska förändra nu när nya året börjar. Du ser din chans att ta tag i det du skjutit upp och bli den du egentligen vill vara. Nu gäller det!
Scenario 2: Du tar ett djupt andetag och försöker blåsa ut ljusen på din födelsedagstårta. Du reflekterar över hur trångt ljusen står på tårtan och hur dina lungor verkar trötta. Du tänker att du borde ta tag i träningen och kanske träffa farmor oftare. Från och med imorgon ska du ta tag i ditt liv!
Varje år innehåller brytpunkter i tiden, nyår och födelsedagar är två tydliga exempel. De blir en markering som gör att vi reflektera lite extra. Forskning visar att vi människor tycker om nystarter. Vi blir motiverade, till och med på måndagar då en ny vecka ligger framför oss. Vi ser en chans till förändring och förbättring vid varje omstart.
Behavioral Insight Team en branschkollega från Storbritannien som arbetar med beteendeförändring över hela världen använde sig av den här beteendeinsikten när de under 2018 genomförde ett projekt med syfte att minska brottsligheten i ett område kring Birmingham i Storbritannien.
BIT ville undersöka om motivationen som uppstår i samband med födelsedagar kunde få fler kriminella att söka hjälp för att ändra sitt beteende.
Personlig hälsning gav stor effekt
Tillsammans med West Midlands Police och stiftelsen Dawe Trust som finansierar nytänkande forskning kring brottslighet och straffrätt bestämde sig BIT för att testa en ovanlig typ av nudge.
De började med att slumpmässigt välja ut cirka 2000, för polisen välkända kriminella i området. Den gruppen delades sedan i två mindre grupper. Den första gruppen fick, på sin födelsedag handskrivna brev från före detta brottslingar som nu förändrat sitt liv. På kortet fanns en personlig hälsning och information samt telefonnummer dit födelsedagsbarnet kunde ringa för att få hjälp att förändra sitt kriminella liv.
Den andra halvan av gruppen fick samma information om stöd och hjälp men avsändaren var West Midlands Police och informationen kom i ett vanligt brev istället för ett födelsedagskort. Brevet från polisen kom inte heller på mottagarens födelsedag.
Experimentet visar att de personer som fick det handskrivna födelsedagskortet med en påminnelse om att födelsedagen var en bra chans till förändring var 56% mer benägna att kontakta stödlinjen än de som bara fick ett brev från polisen.
En personlig hälsning från någon som befunnit sig i samma situation som födelsedagsbarnet själv triggade alltså känslan av att vilja göra en förändring. För någon ingav det kanske ett hopp om att förändring faktiskt är möjligt. Liknande nudging skulle kunna användas i andra sammanhang; kanske en hälsning från någon som har slutat röka, börjat träna eller slutat dricka alkohol skulle få liknande effekt. En hälsning från någon som genomfört en viktig läkarundersökning kopplat till ålder kan motivera fler att faktiskt komma när de får en kallelse.
Vi människor är flockdjur som gärna vill göra som andra gör, om vi märker att ett visst beteende börjar sprida sig bland fler i vår omgivning kan det trigga oss att göra likadant. Det är inte alltid bra för oss att ramla i flockfällan men vårt flockbeteende kan vara väldigt effektivt för nudging som leder till positiv beteendeförändring.
BIT kommer under 2019 fortsätta experimentet genom att mäta hur födelsedagskorten kan påverka mottagarens framtida kriminella beteenden.