Framtidsprototypen “Skolhållplatsen 2045” ska få fler barn till aktiv mobilitet

26 augusti 2024 - av Beteendelabbet
Datum
26 augusti 2024
Skrivet av
Beteendelabbet
Kategori

Runt om i världen argumenteras och diskuteras de långsiktiga fördelarna av minskat bilberoende, SVD 2024. Flera svenska städer har under de senaste åren valt att tillfälligt transformera bilgator till så kallade “Sommargågator”, en trend i utforskandet av en stadsbild utan biltrafik. Nu vill Luleå kommun vara i framkant i att utforska den bilfria staden med fokus på skolresor, i höst blir framtidsprototypen “Skolhållplatsen 2045” verklighet för Luleåborna.

Framtidsprototypen “Skolhållplatsen 2045” syftar till att belysa framtida mobilitetslösningar för skolbarn. Tillsammans med Hertsöskolan och Luleå kommun kommer det implementeras en fysisk prototyp som testas under en Framtidsvecka i höst. Skolhållplatsen är ett konkret verktyg för att visualisera, testa och diskutera framtida scenarion. Prototypen adresserar kritiska frågor såsom miljöpåverkan, folkhälsa och stadsplanering och ska fungera som en katalysator för förändring inom urban mobilitet och infrastrukturplanering.

Målgrupperna för prototypen är framförallt elever och deras föräldrar, men även lärare, skolpersonal och stadsplanerare. Projektet kommer engagera målgruppen genom att aktivt låta dem bidra med idéer och feedback i framtagandet av prototypen.

Vi ser ett behov av förändrade praktiker inom skol- och samhällsplanering för att stärka barns förutsättningar till rörelsefrihet. Vi tror att genom att skapa denna fysiska prototyp “Skolhållplatsen” tillsammans med skolelever, lärare och föräldrar att det blir lättare för alla involverade att mer konkret förstå de positiva effekterna av en bilfri innerstad säger Sara Gustafsson, projektledare för Luleå kommuns mobilitetskontor L till Å.

Genom att dokumentera målgruppens upplevelser av prototypen och mäta påverkansgraden för antalet bilresor vill projektet bidra till mobilitetsdebatten och skapa ett ifrågasättande av nuvarande bilnorm, både i Luleå men också nationellt. Luleå kommun vill även med insikterna och erfarenheter från projektet utveckla sina strategier för att förbättra barns skolvägar och främja en bilfri innerstad även efter projektets avslut.

Om projektet: Projektet finansieras av Vinnovas satsning “Gestalta framtidens hållbara lösningar inom mobilitets- eller matsystemet” och är ett samarbete mellan Beteendelabbet, Luleå tekniska universitet och Luleå kommun.

Kontakt:

Ida Lemoine, VD Beteendelabbet och projektledare för “Skolhållplatsen 2024” ida@beteendelabbet.se 076 337 36 66

Sara Gustafsson, projektledare för Luleå kommuns mobilitetskontor L till Å sara.gustafsson@lulea.se