Mattesnillet och autopiloten – dina två tankesystem

4 februari 2019 - av Elsa Stålner Correia
Datum
04 februari 2019
Skrivet av
Elsa Stålner Correia

Visste du att dina beteenden och val styrs av vad man metaforiskt kan kalla två tankesystem; ett snabbare system och ett långsamt. I nudginglitteraturen kallas de två systemen för det reflektiva och det automatiska systemet. Tankesystemen avgör hur vi tänker när vi tar beslut, eller inte tänker och istället agerar t.ex. på känsla, av gammal vana eller gör som alla andra.

Våra tankesystem kan fungera parallellt och i många situationer är vi påverkade av båda två, men ofta tar det ena eller andra över. Om du har svårt att ta beslut och känner dig förvirrad kan det bero på den pågående fighten mellan mattesnillet och autopiloten i din hjärna.

Vårt reflektiva system hjälper oss att tänka långsiktigt och fatta genomtänkta beslut. Att använda det reflektiva systemet kräver ansträngning och det går ofta lite långsamt då vi vill kalkylera, analysera och vara noggranna. Vi använder vårt reflektiva system främst i situationer där vi har tid att väga för och nackdelar. Det reflektiva systemet gillar svåra mattetal, noggrann analys av aktiekursen eller en plus och minus lista över Tinder-raggets eventuella partnerpotential. Det är lättare att använda det reflektiva systemet när vi har korrekt information på bordet och kan vara rationella i vårt beslutsfattande. Detta tankesystem hjälper oss också att agera i nya miljöer eller när vi ska lära oss nya saker som att cykla eller köra bil.

Vårt automatiska system kan kallas för “autopiloten”.Detta tankesystem använder vi när vi tar snabba, känslostyrda beslut som inte kräver någon direkt ansträngning. Hur vi agerar när vi använder oss av det automatiska systemet skulle kunna kallas för ett “irrationellt beteende”. Irrationellt för att vi inte alltid gör som vi hade bestämt innan. När vi står i kön i mataffären och helt plötsligt rafsar åt oss chokladen som är på extrapris eller när vi går bananas på Black friday fastän vi egentligen inte behöver en ny blender, då har vi troligen använt vårt automatiska tankesystem. är det troligen autopiloten som tagit över.

Vårt automatiska system är en rest från tiden då vi var tvungen att ta snabba beslut för att överleva, skulle vi fly eller fightas? Nu för tiden hjälper tankesystemet oss med att slippa fundera på hur vi ska göra när vi exempelvis knyter skorna. Vi behöver inte längre fly från björnar eller samla bär men mekanismerna finns kvar och vi använder dem istället till att samla reafynd och jaga likes. Autopiloten används också i miljöer som vi känner igen och där vi har en rutin; som vad vi äter till frukost eller vilken plats i soffan vi föredrar.

Nästan alla våra vardagliga köpbeslut styrs av det automatiska systemet.Vi är ständigt frestade att agera impulsivt och kortsiktigt. Är vi dessutom hungriga eller stressade påverkas vi i ännu högre grad av autopiloten. Vi är sällan särskilt rationella i vår vardag och vi har problem med att gå från vilja till handling. Det finns en mängd tankefällor som gör att vi i situationer där vi kanske borde använda vårt reflektiva system tar en genväg och sätter på autopiloten. Beteendeekonomins guru Daniel Kahneman har skrivit en hel bok om våra tankesystem som han kallar Tänka snabbt och långsamt. Trots att vi har lovat oss själva att källsortera så slänger vi mjölkförpackningen i vanliga soporna för att vår hjärna vill spara energin som skulle gå åt att lägga den i återvinningen. Knasigt eller hur?

Just för att autopiloten ofta tar över är det viktigt att vi med hjälp av beteendeinsikter och beteendedesign skapar beslutsmiljöer där det är lätt att göra rätt. Gjorde du just vårt test med färgen på snön? Om du på sista frågan tänkte på mjölk, trots att du egentligen vet att kor ( oftast) dricker vatten så var det ditt automatiska tankesystem som tog över. Din hjärna tog en genväg och associerade du mjölk till färgen vit och då är det den kopplingen som omedelbart dyker upp i huvudet. Läs mer om tankefällor och hur de påverkar våra val samt hur du kan undvika att autopiloten tar över i fel läge.