Tre favoriter från Women in Tech 2019

13 mars 2019 - av Beteendelabbet
Datum
13 mars 2019
Skrivet av
Beteendelabbet

För femte året i rad anordnades den 8e mars, eventet Women in Tech i Stockholm som syftar till att lyfta och inspirera kvinnor i techbranschen. Biljetterna, som tack vare generösa sponsorer är gratis, tog i år slut på 45 sekunder och i fredags samlades personer från hela världen i Folkets Hus för att lyssna på föreläsningar, träffa rekryterande företag och nätverka.

Beteendelabbets beteendestrateg Linda Lindström var en av dagens talare och under sin tid på scenen pratade hon om om hur nudging kan hjälpa oss med världens viktigaste to do list, Agenda 2030. Linda presenterade tre olika nudgeverktyg som använts dels för att få fler besökare på konferensen Gamify Us att välja vegetarisk lunch och dels hjälpt appen Deedsters användare att skapa långvariga, hållbara vanor.

I detta blogginlägg vill vi tipsa lite extra om tre projekt och personer som deltog under årets Women in Tech som är värda att kika närmare på.

Ylva Hansdotter PhD Kandidat på University College of Dublin, "Why VR can change the world"

Ylva Hansdotter är Social Entreprenör och Researcher på SMARTLab, Fellow of Global Future Council on VR & AR.

Under sitt tal på Women in Tech pratade Ylva om hur hon tror att Virtual Reality har potential att förändra världen och vara så mycket mer än underhållning och spel. En VR- upplevelse kan hjälpa oss att sätta oss in i någon annans situation och skapa empati för andra personer, situationer eller varelser. Ylva nämnde bland annat ett exempel på en VR - upplevelse där användaren iklär sig rollen som ett träd i regnskogen vilket skapar en personlig koppling till den skövling som pågår i exempelvis Amazonas.

Ett annat exempel var en forskningsstudie där VR användes för att lära män som misshandlar kvinnor att urskilja olika ansiktsuttryck för rädsla och ilska och fick också uppleva hur det var att vara den som blir slagen och inte den som slår.

VR är inte bara en omtumlande upplevelse i stunden, studier visar att effekten sitter kvar länge. Personer som genom VR fick uppleva att vara Einstein hade sedan lättare för problemlösning och personen som upplevt världen som en superhjälte var enligt studien mycket mer hjälpsamma. Muskelminnet aktiveras under en VR-upplevelse vilket kan användas både av atleter som övar in en speciell rörelse och av personer i rehab från olika sjukdomar. På så sätt menar Ylva att VR kan vara läkande för individen och för världen i stort. Ylvas tal var väldigt inspirerande och vi på Beteendelabbet blev nyfikna på VRs potential för att användas som del i olika nudgingprojekt.

Tonima Afroze, Software Engineer, Klarna, "Are Machine Learning Models Racist?"

Tonima Afroze pratade under sin presentation om hur olika AI ( artificial intelligence) program riskerar att vara exkluderande och fulla av fördomar och hur vi bör agera för att förhindra detta.

Ett exempel som Tonima tog upp var ett AI system som skulle hjälpa till att bestämma borgensumma för arresterade personer i USA. Summans storlek skulle bestämmas utifrån hur stor risk AI- systemet bedömde att det fanns för att personen skulle upprepa sitt kriminella beteende. Algoritmen tenderade att bedöma risken större när det gällde svarta människor, trots att ingen sådan statistik finns. Den datan som algoritmen baserades på innehöll möjligen fler exempel där den åtalade var svart och därför skapas i AI systemet en typ av rasism och fördom som gör att systemet inte längre är objektivt utan istället partiskt. Liknande exempel finns på system som skapar orättvisa vad gäller kön, ålder och etnicitet. Den partiskhet som bildas i algoritmen är många gånger nödvändig för att systemet ska kunna skilja olika information från varandra men hur denna urskiljning görs påverkas av representationen i datan.

Tonimas främsta tips för att undvika att skapa ett partiskt och orättvist AI-system är att testa och utvärdera systemen regelbundet och att inte lita på att algoritmerna är neutrala. Med transparens och gärna med hjälp av samhällsvetare tror Tonima att vi kan utveckla rättvisa och hjälpsamma AI -system så länge vi är medvetna om att den datan vi matar algoritmen med kommer att påverka resultatet.

Brie Code, CEO och CD på TRU LUV, "Making Friends With Our Phones"

Vad gör dig orolig, och vad kan du göra åt det? Detta var frågeställningen som Brie Code återvände till flera gånger under sitt föredrag på Women in Tech.

Brie Code är CEO och creative director på TRU LUV, som skapar AI kompisar eller följeslagare ( på engelska, companions). TRU LUV vill skapa spelupplevelser som underlättar för vänskap och djupare relationer, inte utmaningar eller komplexitet.

På TRU LUV vill man skapa upplevelser där du kan ta hand om någon och samtidigt ta hand om dig själv, Brie Code kallar det för “tend and befriend” och TRU LUVs första AI kompis #SelfCare byggde på just detta och blev utsedd till en av år 2018s största trender av Apple. Appen #SelfCare innehöll mindfulness och avslappning med övningar av olika slag. Appen är gratis och utan reklam eller notifikationer och har laddats ner mer än en miljon gånger.

Genom att ställa oss frågan vad som gör oss oroliga och vad vi kan göra åt det menar Brie att vi har möjligheten att skapa sådant som minskar vår egen och andras oro och därför gör världen till en lite bättre plats. Vi på Beteendelabbet tycker att TRU LUVs önskan om att göra skillnad och skapa tryggare och mer djupgående relationer på digitala plattformar är intressant med tanke på den beteendeförändring som sådana system skulle kunna åstadkomma.

Allt fler av våra beteenden sker numera i allt större utsträckning digitalt. En utveckling som är spännande då det skapar förutsättningar för att enklare mäta och utvärdera beteenden. På Beteendelabbet är vi nyfikna på vad som kan skapas om vi ser på produkter och tjänsteutveckling genom en beteendelins och baserar våra hypoteser på verklig föreståelse för hur vår hjärna funkar.

Är du nyfiken på hur du kan arbeta med beteendeförändring inom tech? Tveka inte att höra av dig till oss på Beteendelabbet!