Visste du att smak är en av de största barriärerna för att äta mer vegetariskt? Men hur väl känner vi egentligen smakskillnad på olika proteiner? Det var frågan vi ville utforska i ett stort smakexperiment.
Under tre dagar deltog över 200 festivalbesökare i experimentet, där deltagarna fick smaka på två identiska tacos och sedan svara på frågor i ett formulär efteråt. Uppgiften var enkel: Vilken trodde de var kött respektive vegetarisk?
Resultat från experimentet:
- Endast 25% av deltagarna kunde korrekt identifiera att båda tacos var växtbaserade.
- Hela 75% trodde att minst en taco innehöll kött.
- Cirka 60% av deltagarna uppgav att de redan äter vegetariskt 1-3 gånger i veckan.
- 85% av besökarna sa att de kan tänka sig att äta mer vegetariskt framöver.
Smakexperiment som detta erbjuder en unik möjlighet att samla in beteendedata och insikter i en autentisk miljö. Till skillnad från traditionella enkäter ger detta experiment en direkt inblick i deltagarnas faktiska upplevelser och reaktioner på mat, och visar att våra smakpreferenser styrs mer av normer och förväntningar snarare än smak.
För att nå de globala målen i Agenda 2030 är en övergång till mer växtbaserade proteiner avgörande, både för vår hälsa och för klimatet. Det här experimentet är ett steg på vägen mot en mer hållbar och hälsosam matkultur.
– Vi ville göra ett experiment som väcker reflektion kring våra matval och utmanar fördomar vi har om vegetarisk mat. Genom att bryta smakmyter hoppas vi inspirera fler att ge växtbaserade proteiner en chans och att skapa en bredare diskussion om vad som påverkar våra matval, säger Ida Lemoine, beteendestrateg på Beteendelabbet.
Experimentet dokumenterades av ett filmteam och kan ses på Youtube här!
Om projektet:
I samarbete med Greentopia på musikfestivalen Way Out West genomförde Beteendelabbet och Jävligt Gott ett smakexperiment. Projektet är ett av flera som är en del av Proteinrevolutionen, en innovationsplattform (finansierad av Vinnova) som vill skapa förändring på systemnivå för fler hållbara proteiner. Filmen skapades av produktionsbolaget Roll Nine.
För ytterligare information, bilder eller för att boka intervjuer, vänligen kontakta:
Ida Lemoine, projektledare och beteendestrateg, Beteendelabbet 0763 37 36 66, ida@beteendelabbet.se