Landar avtal med jätten Lifesum

Skrivet av
Erik Wisterberg
Kategori

Lifesum ska bli bättre på att förstå mänskligt beteende. Nu tar bolaget hjälp av uppstickaren Beteendelabbet.

Att digitala affärsmodeller inte bara handlar om att stirra sig blind på siffror har allt fler startups hajat. Ett exempel är sparappen Dreams, som har beteendevetare som en bärande del i sitt team.

Tanken är enkel. Vi måste förstå mänskligt beteende, och den underliggande psykologin, för att kunna skapa de bästa tjänsterna.

För två år sedan grundades Beteendelabbet, som kallar sig ”Sveriges första beteendebyrå”. Bakom bolaget står två betendeekonomer, en psykolog och en designer.

Nu står det klart att hälsoappen Lifesum, en av Sveriges mer välfinansierade startups, inleder ett samarbete med Beteendelabbet.

"Jag är glad att vi har hittat en samarbetspartner som kan hjälpa oss att göra vårt arbete ännu mer beteendeinriktat och samtidigt skapa affärsnytta vår produktutveckling. Sedan har Beteendelabbet ett nytänkande och entreprenöriellt arbetssätt - det passar oss”, säger Thérèse Mannheimer, utvecklingschef på Lifesum i ett pressmeddelande.

Linda Lindström, medgrundare av Beteendelabbet, kallar samarbetet med Lifesum för ett drömuppdrag.

Breakit artikeln