De sparade in 90 ton byggavfall – med hjälp av affischer på toaletterna och löfte om smörgåstårta.
En stor del av Sveriges totala mängd avfall kommer från byggindustrin, och för att nå FN:s hållbarhetsmål 2030 behöver byggbranschen öka sin återvinning av material snabbt och markant.
Därför startade byggbolaget Wästbygg med hjälp av Beteendelabbet ett pilotprojekt på byggarbetsplatsen Asecs i Jönköping där nudging skulle öka sorteringsgraden. Det framgår av ett pressmeddelande. Projektet har nu pågått i drygt ett år och har fallit väl ut.
Beteendelabbet är en startup som specialiserar sig på nudging, det vill säga att ”knuffa” människor, företag och organisationer i rätt riktning. Bolaget grundades av en beteendestrateg, en psykolog, en miljöekonom och en designer, och har som mål att hjälpa företag bryta gamla mönster och på så sätt skapa ett hållbart samhälle.
På byggarbetsplatsen i Jönköping handlade det bland annat om att avståndet till avfallscontainrarna var för långt, informationen kring sorteringen var otydlig och det fanns ingen direkt återkoppling i arbetet med återvinning.
”Vi har genom olika metoder involverat yrkesarbetarna och sett dem som de främsta experterna när det kommer till arbetsplatsens återvinning. Inom denna grupp fanns både idéer och kunskap att hämta. Att involvera yrkesarbetarna i processen skapar ägarskap och ett engagemang för frågan och sprider ringar på vattnet genom hela företaget”, säger Kajsa Lindström, tjänstedesigner på Beteendelabbet, i ett uttalande.