Wästbygg

Feedback på toaletten ökade återvinning

År
2018
Innehåll
Beteendeinsikt
Beteendekollen
Diagnos
Design
Experiment
Tjänstedesign
Beteendekartläggning

Utmaning:

En stor del av Sveriges totala mängd avfall kommer från byggindustrin. För att nå FN:s hållbarhetsmål 2030 behöver byggbranschen öka sin återvinning av material snabbt och markant. Beteendelabbet genomförde en beteenderesa på bygg- och projektutvecklingsföretaget Wästbygg för att med nudging öka deras återvinning på en byggarbetsplats

Beteendeinsikt:

Det saknades tydlig information och återkoppling kring återvinning. Avståndet mellan byggplatsen och avfallscontainrarna var långt vilket ledde till minskad motivation hos yrkesarbetarna.

90 ton

Nudgeprojektet ökade återvinningen med 90 ton

2020

Wästbygg har satt målet att sortera 90% av sitt avfall år 2020. Genom att använda de implementerade förändringarna på fler arbetsplatser ökar Wästbygg sina chanser att nå sitt mål.

60 ton CO2

Besparingar i miljö uppnådde 60 ton CO2 vilket motsvarar 24 000 mil med personbil

Lösning:

På insidan av toalettdörrar sattes posters upp som visade föregående månadens resultat tillsammans med nya mål. Var tredje månad utlovades smörgåstårta om målet uppnåddes. Nudgingen bestod också av tydliga budskap på byggarbetsplatsen; Skyltar med tydliga symboler och en tejp med uppmaningen “sortera rätt” skrivet på fyra olika språk. Flera mindre flyttbara containers placerades också ut på bygget närmare själva byggmomenten för att underlätta för sortering.

Tejp med texten “sortera rätt” på fyra olika språk.

Nudgingen bestod också av nya skyltar med tydliga symboler.

Genom testa samma arbetssätt och nudges på fler arbetsplatser ökar vi våra chanser att nå våra mål för 2020 och samtidigt minska kostnader! – Kristin Lundmark, hållbarhetschef Wästbygg

Nya skyltar med tydliga symboler och färgkodning sattes upp på små och stora avfallscontainers för att underlätta sorteringen.

Tydliga återkopplingsskyltar sattes upp på toalettdörrarna.

Fler Case Studies