Liseberg

Hisnande resultat på nöjespark

År
2019
Innehåll
Nudging
Beteendeinsikt
Experiment

Utmaning

År 2025 vill Liseberg vara världsledande inom hållbar parkverksamhet. Ett steg på vägen mot målet är att minska klimatpåverkan från försäljning av mat och dryck. Beteendelabbet fick därför i uppdrag att med nudging som metod öka försäljningen av vegetariskt mat på Lisebergs restaurant “Café Taube”.

Beteendeinsikt

Beteendelabbet undersökte beslutsmiljön på Lisebergs restuarang och passade även på att intervjua några av gästerna. Tre insikter blev tydliga:

  • Menyn utanför resturangen presenterade endast alternativ med kött eller fisk
  • Gästerna hade ont om tid och valde den maträtt som de snabbt la märke till vid kassan
  • De vegetariska alternativen framställdes som mindre attraktiva då de visades som ett alternativ till kött - snarare än en “egen trevlig rätt”

+76 Procent

Den vegetariska försäljningen ökade med 76 procent

Lösning

Baserat på beteendeinsikterna föll valet på att förändra menyn - att göra det enklare och mer attraktivt att välja vegetariskt.

Nudgeinsatserna testades i ett experiment under Lisebergs högsäsong. Försäljningsdata mättes under en period på tre veckor före, och tre veckor efter implementering av nudgeinsatsen. Under hela perioden var maträtterna som erbjöds på menyn detsamma. Det som förändrades var namnen på rätterna och placeringen av dom på menyn.

Vi människor faller lätt för frestelser. Huruvida attraktivt eller lyxigt du presenterar en produkt eller tjänst, kan bli avgörande för våra val. Studier har visat att något så enkelt som att byta namn på en produkt till något som låter mer lyxigt, kan göra att fler köper produkten. Detta ville vi undersöka i praktiken.

Eftersom de vegetariska alternativen tidigare framställts som mindre attraktiva i både namn och beskrivning av innehåll testades att ändra till en mer exklusiv inramning. Till exempel ändrades "Sojabiff" till "Sommartallrik".

Detta förstärktes ytterligare med att placera de vegetariska rätterna överst på menyn och rama in dem som “Taubes favoriter”.

Totalt ökade den vegetariska försäljningen med 76 procent. Den rätt som ökade mest var “Sojatallriken” som fick namnbyte till “Sommartallriken”, den ökade med hela 275 procent!

"Liseberg har drygt tre miljoner gäster per år. Resultatet från experimentet visar att även små förändringar kan göra stor skillnad" - Ylva Linder, Hållbarhetschef

Fler Case Studies